Abeceda kresťana

Svätý Ignác Brjančaninov: Zachovávanie prikázaní I.

Isus Christos nám povedal, že kto Ho miluje, bude Ho nielen nasledovať, ale aj zachovávať Jeho prikázania. Kto má moje prikázania a zachováva ich, ten ma miluje, a kto mňa miluje, toho bude milovať aj môj Otec, aj ja ho budem milovať a vyjavím mu seba samého. Jn 14, 21

Slová, ktoré som vám hovoril, sú duch a život. Jn 6, 63

Isusove slová majú veľkú moc, keď premieňajú telesnú osobu na duchovnú, kriesia mŕtvych, robia z potomka starého Adama, potomka Nového Adama, menia syna človeka telesného – na syna Božieho z milosti.

Prikázania Nového zákona, zahŕňajúce všetky ostatné konkrétne prikázania, čo je vlastne evanjelium. Naplnil sa čas a priblížilo sa kráľovstvo Božie; pokánie čiňte a verte v evanjelium! Mk 1, 15

Pán nazval svoje súkromné ​​prikázania malými, kvôli jednoduchosti a stručnosti pochopenia a preto sú ľahko dostupné každému človeku. Pán oznámil, že nemožno rušiť jeho prikázania: Kto by teda zrušil čo aj len jedno z týchto najmenších prikázaní, a tak učil ľudí, bude pomenovaný najmenším v kráľovstve nebeskom; ale kto by konal a učil (podľa nich), bude pomenovaný veľkým v kráľovstve nebeskom. Mt 5, 19

Bojme sa Pánových nariadení! Uvažujme o evanjeliu; všimnime si v ňom všetky prikázania nášho Pána, vložme si ich do pamäti, pre ich starostlivé a neomylné plnenie; verme so živou vierou v Evanjelium.

 

Prvé prikázanie – pokánie

Prvým prikázaním, ktoré dal Pán ľudstvu, je príkaz pokánia. Svätí Otcovia tvrdia, že pokánie musí byť nielen začiatkom zbožného života a jeho duše, ale musí byť prítomné v kresťanovi, počas celého trvania svojho života. Bez pokánia nie je možné rozpoznať Vykupiteľa, ani zotrvať vo vyznaní Vykupiteľa.

Pokánie je vedomie vlastného pádu, ktorý spôsobil, že ľudská prirodzenosť je v odpore voči Bohu, poškvrnená, a preto neustále potrebuje Vykupiteľa. Vykupiteľa, úplne dokonalého a svätého, ktorý nahrádza padlého človeka, odporujúceho Bohu, na nového človeka, ktorý vyznáva Vykupiteľa a koná skutky, ktoré mu Vykupiteľ ukladá, nie na svoju slávu a chvála, ale na slávu Boha:

Tak svieť vaše svetlo pred ľuďmi, aby videli dobré skutky a velebili vášho Otca, Ktorý je v nebesiach. Mt 5, 16

Toto povedal Pán svojim učeníkom a prikázal im, aby spolu získavali všetky cnosti v skrytosti a predpovedal, že ich ľudia budú nenávidieť a urážať zato: Všetci vás budú nenávidieť pre moje meno. Lk 21, 17

Ako môžeme naplniť toto Pánovo prikázanie tým, že budeme v skrytosti konať svoje dobré skutky? – Príležitosť naplniť ich získame práve vtedy, keď sa zriekneme hľadania vlastnej slávy, keď sa zriekneme pseudodobrých skutkov, pochádzajúcich z našej padlej prirodzenosti a budeme konať na Božiu slávu, podľa rád evanjelia.

Posluhujte si ako dobrí šafári rozličnej milosti Božej, každý tým duchovným darom, ktorý prijal. Keď niekto hovorí, nech hovorí ako reč Božiu; keď niekto posluhuje, nech to robí ako z moci od Boha, aby sa vo všetkom oslavoval Boh pre Isusa Christa; On má slávu a moc naveky vekov. Amen. 1 Pt 4,  11

Tí, ktorí zabudli na svoju slávu, hľadajú len to, aby bol Boh oslávený a poznaný ľuďmi, zároveň sú sami oslávení Bohom.

Lebo tých, ktorí ma ctia, poctím; a tí, ktorí mnou pohŕdajú, budú znevážení. 1Sam 2, 30.  Ak mne niekto slúži, nech mňa nasleduje; a kde som ja, tam bude aj môj služobník. A ak mne niekto slúži, toho bude ctiť Otec. Jn 12, 26

Kto tajne koná svoje dobré skutky len preto, aby sa páčil Bohu, bude oslávený na vzdelanie svojich blížnych, rozdávaním Božej prozreteľnosti pre nich.

 

Svaty Ignac Brjancaninov

 

Pravda zákonníkov a farizejov bola síce spojená so štúdiom Božieho zákona, po ktorom však nenasledovalo štúdium vlastného života, po ktorom naopak nasledoval život odporujúci Božiemu zákonu. Vedieť a poznať písma málo stačí. Poznať všetkých svätých a ich teológiu je nedostatočné, ak nekonáme podľa ich rád.

Lebo vám hovorím, že ak nebude vaša spravodlivosť hojnejšia ako spravodlivosť zákonníkov a farizejov nevojdete nikdy do nebeského kráľovstva. Mt 5, 20

Tí, ktorí zostanú len pri štúdiu Božieho zákona, bez zmeny života, pre takéto povrchné poznanie upadnú do pýchy a domýšľavosti, ako poznamenáva sv. Marek Askéta a ako sa to stalo aj zákonníkom a farizejom. Božie prikázania, ktoré sú v podstate jednoduché pre naplnenie, zostali farizejom skryté.

Z činnosti, ktorá je v rozpore s Božím zákonom, nadobudli zvrátenú predstavu o Božom zákone. A kvôli Božiemu zákonu, ktorý ich mal priblížiť a pripodobniť Bohu, sa vzdialili od Boha, stali sa nepriateľmi Božími. Každé Božie prikázanie je posvätným tajomstvom: zjavuje sa tým, ktorí ho poslúchajú a napĺňajú.

 

www.slovenskepravoslavie.sk