Svätý Vasilij Veľký - PÔST
Pôst je vzácny Boží dar, prastarý zákon, ktorý sa zachoval ako dedičstvo Otcov a zotrval dodnes. Prijmite ho teda s radosťou. Chudobní, prijmite svojho spoločníka. Služobníci, prijmite svoj oddych. Bohatí, prijmite pôst, ktorý vás ochraňuje od nebezpečenstva presýtenosti a dodáva chuť podobne, ako neustále labužníctvo robí jedlo nechutným.
Nemocní, prijmite matku zdravia. Zdraví, prijmite bezpečnosť telesného zdravia. Opýtajte sa lekárov a tí vám povedia, že nič nie je také pochybné a neisté, ako zdravie. Preto rozvážni sa pôstom usilujú zachovávať svoje zdravie a zachrániť sa pred zdrvujúcim bremenom tučnoty. Netvrď, že sa nemôžeš postiť, poukazujúc na nedávnu chorobu, alebo na telesnú slabosť, keď na druhej strane celý život trápiš svoje telo obžerstvom. Veľmi dobre viem, že lekári určujú nemocným jednoduchú diétu a pôst, nie rôznosť a hojnosť jedál. A okrem toho, čo je ľahšie pre telo, stráviť noc s ľahkou večerou, alebo padnúť do postele ťažké z presýtenosti? Môže si tak oddýchnuť, alebo sa bude prevracať preplnené a presýtené? Akú loď môže kapitán ľahšie riadiť a zachrániť pred strašnou búrkou, ťažko naloženú, alebo tú, ktorá má normálny náklad? Či snáď nepotopí ťažko naloženú loď aj slabá búrka? Tak aj telá, keď sú trápené množstvom jedla, ľahko podliehajú chorobám. Keď sa však ľahko stravujú, zachovávajú si dobré zdravie.
Načrtnime si však otázku pôstu historicky, aby sme videli, ako bol ocenený svätými a koľko dobrého spôsobil. Prorok Mojžiš sa po štyridsiatich dňoch pôstu odvážil vystúpiť na vrchol hory Sinaj, aby prijal tabule s desiatimi prikázaniami. Nemal by odvahu priblížiť sa k vrcholu, ktorý vydával dym Božej prítomnosti, ak by sa neozbrojil pôstom. Postil sa, a tak sa mohol rozprávať s Bohom. Prorok Samuel bol plodom pôstu. Jeho matka Anna, keď skončila pôst, sa takto modlila k Bohu: "Pane mocností, ak sa nado mnou zmiluješ a daruješ mi dieťa, zasvätím ho Tebe." Čo urobilo nepremožiteľným veľkého hrdinu Samsona? Pôst! S pôstom bol počatý v útrobách svojej matky. Pôst ho zrodil. Pôst ho kojil. Pôst ho vychovával. Ten pôst, ktorý určil anjel: "Dieťa, ktoré sa narodí, neokúsi zo žiadneho plodu viniča. Nebude piť víno ani žiadny iný nápoj." Pretože kým Samson žil pôstom, víťazil a zabíjal tisíce Filištíncov, búral brány opevnených miest, svojimi rukami škrtil levy. Keď však zanechal pôst a Dalida ho zviedla do opilstva a smilstva, bol zajatý nepriateľmi, ktorí ho oslepili a zosmiešnili. Pôst rodí prorokov. Posilňuje mocných. Poučuje zákonodarcov. Ozbrojuje hrdinov. Cvičí atlétov. Odráža pokušenia. Prebýva spolu so striedmosťou a čistotou. Vo vojnách robí hrdinské činy a v čase mieru učí pokoju. Posväcuje oddaných a zdokonaľuje kňazov. Nikto sa nemôže priblížiť k oltáru a slúžiť božskú liturgiu bez toho, aby sa predtým nepostil. Po štyridsaťdňovom pôste sa prorok Eliáš stal hodným vidieť Pána. Po pôste vzkriesil mŕtve dieťa a ukázal sa mocnejší ako smrť. Po pôste prikázal nebesám, aby nepršalo tri a pol roka preto, aby obmäkčil bezcitné srdcia Izraelitov, ktorí sa oddali bezbožnosti a nezákonnosti. Takýmto spôsobom vyvolal povinný pôst v celom národe, kým neučinia pokánie a nenapravia hriech, ktorý pochádzal z blahobytu a ochabnutého života. Prorok Daniel, ktorý dvadsať dní nejedol chlieb a nepil vodu, naučil postiť dokonca aj levy. Hladné levy ho neroztrhali, akoby jeho telo bolo z kameňa alebo z mede, alebo z iného tvrdého materiálu. Pôst posilnil telo proroka a urobil ho nedostupným pre zuby šeliem podobne, ako farba robí železo nedostupným pred hrdzou.
Pôst posilňuje modlitbu. Stáva sa krídlom na ceste k nebesám. Je matkou zdravia, vychovávateľom synovstva, ozdobou staroby. Je spolucestovateľom cestujúcich a bezpečnosťou spolubývajúcich. Muž vôbec nepochybuje o manželskej vernosti svojej manželky, keď ju vidí postiť sa. Žena nehynie žiarlivosťou, keď vidí svojho muža postiť sa. Komu kedy pôst poškodil? Prepočítaj si ekonomickú situáciu svojho domu v jeden deň pôstu. Prepočítaj si ju aj v obyčajný deň. Ľahko zistíš, aký zisk ti prináša pôst. Uváž, že dokonca aj vyberači daní nechávajú na pokoji na krátky čas tých, ktorí platia dane. Nech dovolí teda aj telo malý odpočinok ústam. Nech urobí malú prestávku brucho, ktoré keď sa nasýti, rozmýšľa o zdržanlivosti, ale keď je hladné, zabúda, čo prisľúbilo. Kto sa postí, nepotrebuje pôžičky. Nie je tak povinný platiť úroky. Pôst sa stáva podnetom blaženosti človeka, pretože ako smäd robí nápoj sladkým a hlad stôl príjemným, tak aj pôst robí jedlá chutnými. Ak teda chceš, aby tvoj stôl bol príjemný, zameň ho za pôst. Ak si však stále obklopený bohatými jedlami, krivdíš sám sebe, pretože prichádzaš o pôžitok kvôli nekonečnému labužnictvu. Neexistuje nič, čo by nebolo opovrhnuté neustálym vychutnávaním. A naopak, často túžime po jedlách, ktoré zriedkakedy jeme. Preto nám aj Stvoriteľ daroval rôznorodosť v našom živote, aby sme okúsili všetky Jeho blahá. Všimni si; čo sa deje v prírode: Slnko nie je žiarivejšie po uplynutí noci? Spánok nie je sladší po celonočnom bdení? Zdravie nie je žiadanejšie po prekonaní choroby? Tak sa aj stôl stáva príjemnejším po uplynutí pôstu. To samozrejme platí o všetkých, aj o bohatých, ktorí majú hojnosť jedál, aj o chudobných, ktorí disponujú skromnejšou potravou.
Pamätaj a boj sa príkladu bohatého z podobenstva. Neustály pôžitok ho voviedol do večného ohňa. Tento boháč nebol odsúdený za žiadne bezprávie. Avšak kvôli pohodliu a hýrivosti, ktoré vychutnával, ale aj kvôli nezáujmu o chudobu Lazara bol tak tvrdo potrestaný. A naopak, či nie pôst a trpezlivosť v utrpení darovali Lazarovi blaženosť? Podobenstvo neuvádza ďalšie jeho cnosti, len tieto, ktoré ho ako dve krídla povzniesli a priniesli do lona Abraháma. Daj pozor aj ty, či snáď teraz neustále nepiješ príjemné nápoje a nepohŕdaš vodou, aby si neskôr nezatúžil po kvapke vody, ako boháč. Nikomu sa od vody nič nestalo. Nikto sa neopil. Nikto nepocítil bolesť hlavy alebo závraty. Ale naopak, zlé trávenie, ktoré nevyhnutne nasleduje po výdatných a prepychových jedlách; spôsobuje vážné choroby.

Život Jána Krstiteľa bol neustály pôst. Nemal ani posteľ, ani stôl, ani pozemky, ani zvieratá, ani sklady potravín, ani nič z toho, čo sa považuje za nevyhnutné pre život. Práve preto Pán vyhlásil, že bol "najvýznamnejší zo všetkých, ktorí sa kedy narodili zo ženy". Pôst vyniesol do tretieho neba aj apoštola Pavla, ktorý ho zaraďuje medzi zármutok a skúšky, ktoré pretrpel pri svojom misionárskom diele na Božiu slávu a kvôli spáse ľudí. Avšak najvyšším zo všetkých cnostných a príkladom pre nás je samotný Pán, ktorý po štyridsaťdňovom pôste začal svoje dielo tu na zemi. Najprv opevnil a ozbrojil telo, ktoré prijal kvôli nám, pôstom a potom bojoval s pokušeniami diabla. Podobne sa aj my pôstom pripravme na zápasy proti duchovným nepriateľom. V neistej vojenskej bitke prítomnosť nejakého spojenca na strane jedného z bojujúcich spôsobuje porážku protivníka. Tak teda duch a telo sa nachádzajú vo vojnovom stave. Po boku koho budeš bojovať? Ak budeš bojovať s telom, oslabíš ducha. Ale ak budeš bojovať s duchom, podrobíš si telo. Pokiaľ chceš posilniť svojho ducha; skroť telo pôstom. Apoštol Pavel píše: "Nakoľko sa vonkajší človek (teda telo) opotrebúva, natoľko sa vnútorný (teda duch) obnovuje." Mojžiš, aby aj druhýkrát dostal zákon, potreboval druhý pôst. Ak by sa nepostili Ninivčania a ich zvieratá, neunikli by katastrofe. A Ezava čo zosmiešnilo a urobilo služobníkom svojho brata? Nebolo to jedno jedlo? Len kvôli nemu predal svoje prvorodenstvo! Ktorí zase zanechali svoje kosti v púšti? Nezanechali ich tí, ktorí zatúžili po jedení mäsa a po blahobyte v Egypte? Dokiaľ teda Izraeliti boli spokojní len s manou, víťazili nad svojimi nepriateľmi a nikto z nich nebol chorý. Keď si však spomenuli na hrnce s mäsom a zatúžili po egyptskom otroctve, boli potrestaní. Zomreli v púšti, pretože neboli hodní vidieť zasľúbenú zem. Nebojíš sa aj ty tohoto príkladu? Nerozmýšľaš o tom, že možno obžerstvom si zatvoríš dvere do nebeskej zasľúbenej zeme? Prorok Daniel by nemal božské zjavenia, ak by neočistil svoju dušu pôstom. Konzumovanie výdatnej a mastnej potravy vytvára v duši výpary, ktoré ako hustý mrak dymu bránia rozumu stretnúť sa so žiarením Svätého Ducha.
Pôst je silná zbraň proti démonom. "Tento rod (démonov) nie je možné vyhnať iným spôsobom, len modlitbou a pôstom," povedal Pán v prípade mladíka, ktorý bol posadnutý nečistým duchom. Hýrivosťou, opilstvom a rôznymi podobnými neresťami je roznecovaný každý druh zhýralosti. Lov na pôžitkárstvo mení ľudí na "záletníkov". Márnotratnosť vyvoláva strašnú zvrátenosť, stáva sa príčinou toho, že zhýralci vyhľadávajú ženu v mužovi a muža v žene. Pôst upravuje aj manželský život. Bráni bezohľadnosti a presadzuje harmonickú zdržanlivosť, aby sa manželia oddali modlitbe. Neobmedzuj však cnosť pôstu len na diétu: Ozajstný pôst nie je leri zdržiavanie sa rôznych jedál, ale odcudzenie sa vášňam a hriechom: Aby si nikomu nekrivdil. Aby si odpustil svojmu blížnemu; ak ti spôsobil smútok, ak ti vykonal zlo, ak ti je dlžný. V opačnom prípade neješ mäso, ale samotného svojho brata. Nepiješ, ale zosmiešňuješ svojho blížneho. Sväté Písmo hovorí: "Beda tým, ktorí sa opíjajú bez vína." Takýmto opíjaním sa je napnklad hnev, z ktorého sa duša môže zblázniť. Taktiež aj strach, ktorý ochromuje rozumovú schopnosť. Vo všeobecnosti každá túžba, ktorá omamuje rozum, je istým druhom opilstva. Ten, kto sa zlostí, opíja sa svojou vášňou. Nemyslí na to, koho má pred sebou. Akoby bojoval v noci, berie všetko možné a naráža do každého. Nevie, čo hovorí, nadáva, bije, hrozí, prisahá, reve.
Ak sa teda chceš naozaj postiť, musíš sa vyhýbať všetkým vášňam. Všimni si ešte niečo: Zajtrajší pôst nech sa nestane podnetom dnešnej márnotratnosti. Dnešnou bezohľadnosťou neznič zajtrajšiu zdržanlivosť. Nikto, keď sa chce oženiť s poriadnou a počestnou ženou, neprijíma pred sobášom do svojho domu osoby pochybnej morálky, pretože počestná žena nestrpí, aby bývala so zvrátenými a nemorálnymi ľuďmi. Tak teda aj ty. S očakávaním pôstu neprijímaj zhýralé opilstvo, ktoré je matkou nehanebnosti, priateľkou sprostých vtipov, ktorá je pripravená pre každú nemorálnosť. Pôst a modlitba nebudú prebývať v duši, ktorá bola poškvrnená márnotratnosťou. Pán prijíma do božských príbytkov toho, kto sa postí. Odvracia sa však od márnotratného, ktorý bol zneuctený a nemorálny. Ak tu teda prídeš zajtra a bude z teba cítiť víno, ako môžem považovať za pôst tvoju márnotratnosť? Kde ťa mám zaradii"? K pijanom, alebo k zdržanlivým? Opilstvo ťa predstavuje ako pijana, zatiaľ čo diéta, ktorú si začal, ako pôstnika. Tvoj pôst s pozostatkami opilstva je pre teba neužitočný. A keď je neužitočný začiatok, hrozí nebezpečenstvo, že aj celok bude neužitočný. Pôst neovplyvňuje len osoby. Ovplyvňuje celú spoločnosť. Rýchlo napravuje a ukľudňuje všetkých ľudí. Utišuje nespokojné hlasy a krik, vyháňa hádky a konflikty, oddiaľuje odsudzovanie a ohováranie. Prítomnosť ktorého učiteľa tak rýchlo zastavuje neporiadok a krik detí? Len čo sa objaví pôst, každý rozruch v meste automaticky končí. Kto môže pokračovať v hostine a v zábave v čase pôstu? Kto môže kombinovať pôst s nehanebnými tancami? Neslušný smiech, smilné piesne a vášnivé tance sa vzďaľujú od mesta; len čo príde pôst, ako nejaký prísny sudca. Ak by všetci počúvali rady pôstu, zavládol by dokonalý pokoj v celom ľudstve. Nepovstal by jeden štát proti druhému. Nemali by smevojenské konflikty ani výrobcov zbraní. Neexistovali by súdy ani väznice. V púšťach by sa neskrývali zločinci, ani v mestách ohovárači, ani na moriach piráti. Ak by zavládol pôst, náš život by nebol preplnený stonaním, pretože by všetkých učil nielen mieru hýrivého života, ale aj odstupu od mnohého iného zla. Učil by úplnému vyhýbaniu sa mamonárstvu a odcudzeniu sa chamtivosti, slávychtivosti a zmyselnosti. Keď sa oslobodíme od všetkého toho, budeme žiť v pokoji a posvätení. Keď nám teda táto kráľovná cností predkladá také blahá, prijmime ju bez akejkoľvek mrzutosti, bez akéhokoľvek reptania. Všetci ochotne oceňme duchovný stôl, ktorý nám usporadúva pôst, pretože pôst nás morálne očisťuje a pripravuje pre večné božské potešenie v Raji. Amen.
orthodox.miesto.sk
