Sv. Rastislav, knieža moravské
Sv. Rastislav dosiahol po čom veľmi túžil. Ľudia rozumeli sv. Evanjeliu, väčšina z nich sa vzdala pohanských zvykov a úprimne prijala Christovu vieru. Cisár najvyspelejšej a najmocnejšej ríše vtedajšej Európy Rastislavov národ priradil k veľkým európskym národom. Vskutku tak aj bolo. Veď Slovania mali v 9. st. preloženú celu Bibliu do svojho rodného jazyka. Francúzi, Nemci či Angličania ju prekladali v 12. až 13. st. Byzantský cisár uznal Veľkú Moravu ako samostatný, zvrchovaný štát. Dokonca sv. Rastislava prirovnal ku veľkému rímskemu cisárovi sv. Konštantínovi. Tým sv. Rastislavovi vyjadril nezvyčajnú úctu, akej sa od Grékov, Byzantíncov nedostalo žiadnemu vtedajšiemu vladárovi.
V roku 867 sv. Konštantín a Metod opustili Veľkú Moravu. Šli do Konštantínopolu, kde chceli oboznámiť cisára a patriarchu s priebehom misie. Pravdepodobne sa už nemienili vrátiť na Veľkú Moravu, a preto vzali so sebou niekoľkých žiakov, dôstojných biskupského svätenia, aby boli v Konštantínopole vysvätení za biskupov. Ako biskupi by tak mohli na Veľkej Morave pokračovať v ich diele. Do Konštantínopolu však nedošli. Cestou v Benátkach sa dozvedeli, že cisár Michal III. bol v Konštantínopole zavraždený a sv. patriarcha Fótios zosadený.
Sv. bratia ostali čakať v Benátkach, až kým ich pápež Mikuláš I. nepozval do Ríma. V Ríme už nový pápež Hadrián II. schválil slovanské bohoslužby a slávnostne vysvätil slovanské bohoslužobné knihy. Sv. Konštantín však vyčerpaný cestou a misijnou prácou ťažko ochorel. Zriekol sa sveta, v gréckom monastieri prijal vyšší stupeň mníšstva (schimu) a meno Cyril. Sv. Konštantín – Cyril zomrel 14. februára 869 v Ríme. Mal iba 42 rokov a odišiel v ňom do večnosti jeden z velikánov ľudských dejín. Krátko pred smrťou sv. Cyril presvedčil sv. Metoda, aby sa vrátil na Veľkú Moravu. V tom istom roku pápež Hadrián II. vysvätil sv. Metoda za biskupa a ustanovil ho za arcibiskupa moravských a panónskych Slovanov.
Sv. Metod sa stal moravským arcibiskupom, na Morave sa vytvorila domáca národná Cirkev s domácim slovanským duchovenstvom. Tohto požehnania sa však sv Rastislav už nedočkal. V roku 870 ho jeho synovec, nitrianske knieža Svätopluk, zajal a odovzdal do rúk jeho úhlavného nepriateľa, východofranského kráľa Ľudovíta. Ten dal sv. Rastislava oslepiť a doživotne uvrhnúť do väzenia. Oslepený sv. Rastislav zomrel asi dva roky po svojom odsúdení.
Arcibiskup Metod prišiel v roku 870 na Veľkú Moravu, aby riadil a spravoval moravskú Cirkev. Na Morave však už namiesto sv. Rastislava vládol Svätopluk, ktorý umožnil franským biskupom, aby sv. Metoda zajali a odvliekli do Franskej ríše. Až na príkaz pápeža po troch rokoch väzenia, ponižovania a aj mučenia bol sv. Metod oslobodený a mohol sa vrátiť na Veľkú Moravu. Od roku 873 až do roku 885 sv. Metod spravoval moravskú Cirkev. Pred svojou smrťou určil za svojho nástupcu na arcibiskupskom stolci svojho žiaka, biskupa Gorazda, rodeného moravského Slovana z veľmožského rodu. Sv. Gorazd bol okolo r. 881 vysvätený za biskupa v Konštantínopole. Do Konštantínopolu prišiel spolu so sv. Metodom, ktorý tam informoval cisára Vasilija I. a patriarchu Fótia o svojej misijnej činnosti na Veľkej Morave. Predpokladá sa, že Metod, aby zabezpečil pretrvanie moravskej Cirkvi aj po svojej smrti, požiadal patriarchu Fótia o vysvätenie svojich žiakov za biskupov. Tak malo byť zaručené pokračovanie veľkomoravskej cirkevnej hierarchie.

Po smrti sv. Metoda (885) je však sv. Gorazd spolu s Klimentom, Sávom, Angelárom, Naumom a s ďalšími Metodovými žiakmi uväznený, týraný a napokon hanebne vyhnaný z Veľkej Moravy. Franský nitriansky biskup Viching so súhlasom pápeža Štefana V. a kniežaťa Svätopluka dal vyhnať či dokonca predať do otroctva, z Veľkej Moravy viac ako 200 slovanských kňazov, ktorí sa uchýlili v okolitých slovanských krajinách, kde šírili slovanskú bohoslužbu a kultúru. Sv. Gorazd, Kliment a Naum sa usídlili v rôznych častiach vtedajšieho Bulharska. S pomocou bulharského cára Borisa a jeho nástupcov šírili pravoslávnu vieru a slovanskú bohoslužbu. V meste Ochrid vytvorili znamenitú školu, z ktorej sa slovanská kultúra šírila do všetkých slovanských krajín.
Na Veľkej Morave však nastal veľký úpadok duchovnosti, opäť sa slúžilo po latinsky a veriaci národ, ktorý stratil svojich náboženských a národných vodcov, osirel. Zničilo sa puto, ktoré spájalo slovanské kmene Veľkomoravskej ríše, čo v konečnom dôsledku zapríčinilo skorý zánik Veľkej Moravy ako štátneho útvaru.
Je paradoxom, že sv. Rastislav, ten, ktorý otvoril oči nielen Moravanom, ale všetkým Slovanom, ktorý má na svedomí obrovský duchovný a kultúrny rozmach mnohých slovanských národov, umiera oslepený a všetkými opustený. Ten, ktorý priniesol svetlo, umiera v tme. Je paradoxom, že ten, ktorý cez Christovu vieru dáva slobodu všetkým Slovanom, zomiera sám uväznený v temnici. Je paradoxom, že Svätopluk, ktorý z túžby po moci vierolomne zradil svojho strýka sv. Rastislava a ktorý za krátky čas zbúral všetko, čo sv. Rastislav vybudoval, má v slovenskom národe väčšiu úctu ako sv. Rastislav, zbožný človek a vládca, ktorý vlastný život položil za Cirkev a svoj národ. Je paradoxom, že tí, ktorí bojovali proti misii sv. solúnskych vierozvestcov, vyháňali ich žiakov z Veľkej Moravy, uvalili kliatbu na ich takzvané heretické učenie a bohoslužobný jazyk, sa dnes hrdo hlásia k odkazu konštantínopolskej misie a považujú sa za nositeľov tejto tradície. Takéto, plné paradoxov je vnímanie sv. Cyrila a Metoda a ich kultúrneho a duchovného odkazu našou spoločnosťou. Na jednej strane sa hrdo hlásime ku sv. vierozvestcom, dokonca v preambule Slovenskej Ústavy sa slovenskí zákonodarcovia uzniesli chrániť kultúrne dedičstvo predkov v zmysle cyrilo-metodského duchovného dedičstva, teda kresťanského dedičstva. Na druhej strane, súčasne prebieha ostrá proticirkevná kampaň, lebo Cirkev bráni manželstvo a rodinu, bojuje proti interrupcii či eutanázii. Málokto si však uvedomuje, že proticirkevná kampaň je zároveň aj kampaňou voči duchovným hodnotám, ktoré vyznávali sv. Konštantín a Metod. Sv. Konštantín a Metod nepreložili iba Bibliu a bohoslužobné texty, jednou z prvých vecí, ktoré sv. Cyril a Metod na Veľkej Morave preložili, bol občiansky zákonník „Zakon sudnyj ljudem“ a zbierka ustanovení byzantských cisárov a cirkevných otcov „Nomokánon“, . Diela, ktoré sv. vierozvestcovia považovali za nenahraditeľné a veľmi vážne pre každodenný život, však naša spoločnosť nepozná a neuznáva, len sa hrdo hlási k cyrilo-metodskému odkazu, samozrejme, prispôsobenému na „nový, moderný obraz a podobu“. Takáto, plná paradoxov je naša súčasnosť a aj úcta k sv. solúnskym vierozvestcom a kniežaťu Rastislavovi.
Súd nad Rastislavom, kniežaťom veľkomoravským, sa uskutočnil v jeseni roku 870. To je posledný rok, keď sa v prameňoch spomína jeho meno. Odvtedy Rastislav pomaly ale isto upadal do zabudnutia. Žil však naďalej v srdciach pravoslávnych veriacich. Po celé stáročia si zachovali spomienku na veľké knieža, ktoré vydobylo pre svoj národ slobodu. Vďaka nemu dostal nielen veľkomoravský ľud, ale aj mnohí Slovania dar pravej Christovej viery. V tom spočíva jeho obrovská zásluha. V diele, ktoré spečatil svojou mučeníckou smrťou. Spomienka na neho dlhé stáročia tlela v našich srdciach, až vzbĺkla jasným plameňom, keď dňa 28. 10. 1994, viac ako 1100 rokov po svojej smrti, bol vyhlásený za svätého v Pravoslávnej cirkvi. Týmto sme si po dlhých stáročiach konečne uctili pamiatku sv. kniežaťa a mučeníka Rastislava.
Prot. Igor Kerekanič
OCM, 11/2019
